Prekenarchief

Wilt u ook een financiële bijdrage leveren ter bestrijding van de kosten van deze uitzendingen, dan kunt u uw bijdrage overmaken op NL 26 RABO 0130900214
t.n.v. H. H. Gem. R’dam Kralingse Veer.

8 oktober 2017, [preacher_non_link]

Job 3:25 "Doodsbang voor het leven" (Job 3:1-26)

Doodsbang voor het leven
1. Diepe angst
2. Eerlijke angst
3. Gedragen angst

- Ps. 54:1
- Ps. 103:8,9 (kinderpsalm)
- Ps. 77:1,2,5
- Ps. 73:12
- Ps. 6:9

In de komende weken lezen we in het bijbelboek Job. In Job 3:25 vertelt Job dat hij vroeger bang was – bang dat grote rampen hem zouden overkomen. En nu is dat ook gebeurd!

Veel mensen leven met angst, vaak verborgen angst omdat je je ervoor schaamt. Zij herkennen de woorden van Job uit hun eigen leven.

Waar komt zulke diepe angst vandaan? Is het een ziekte, een afwijking? Moeten we ervan af? De bijbel laat ons zien dat angst geen stoornis is, maar de erkenning is van onze kwetsbaarheid in het leven. Angst is geen belemmering voor het geloof maar de weg van het geloof. Want Christus heeft de angst en godverlatenheid ondergaan, “opdat wij nimmer van God verlaten zouden worden.”

Gespreksvragen:
1. Hoe kijken we in onze maatschappij aan tegen angst? En hoe spreekt de bijbel daarover?
2. Zijn er concrete dingen waar jij een onbestemde angst voor hebt?
3. Hoe zie jij in jouw leven de verhouding tussen angst en geloof? Is angst een hindernis of een aansporing om te geloven?
4. Voor de kinderen: wanneer is de Heere Jezus bang geweest? Hoe kan dat jou helpen als jij bang bent?

Download
Eerder: Zelfde dag: Later:
« Genesis 4 : 9-16 "Zie je zonde onder ogen" Jona 1 : 1-6 Genesis 12:10 - 13:4 "De HEERE vervult Zijn beloften ondanks de zwakheid van mensen" »